Michael S Vigil – unul din cel mai cunoscuți ofițeri antidrog din lume pentru lupta împotriva celor mai periculoase carteluri, fostul șef al operațiunilor internaționale DEA din S.U.A, a fost impresionat de o inițiativă legislativă a senatorului Alexandru Nazare, adoptată tacit de Senat după numeroase amânări.
✑ Michael S Vigil este agentul care l-a arestat pe temutul traficant de droguri Juan Matta-Ballesteros, recunoscut de publicul larg prin interpretarea lui Vladimir CRUZ în celebrul serial NARCOS, distribuit de NETFLIX. Experiența în acest domeniu este mai mult decât relevantă iar validarea sa a ințiativei legislative este cu atât mai importantă.
Într-o declarație în direct la Antena 3, ofițerul american s-a declart impresionat de proiectul de lege inițiat de senatorul Nazare, care prevede o înăsprire a pedepselor pentru infracţiunile cele mai grave înfăptuite de grupările de crimă organizată din toată ţara şi urmăreşte ca, în cel mai scurt timp, să putem vorbi despre o României fără trafic şi, implicit, consum de droguri, fără grupuri de interlopi, fără teamă de aceste structuri toxice pentru economia şi societatea românească.
Unul dintre obiectivele majore definite de instituţiile statului român în anul 2024 se referă la accelerarea acţiunilor şi sporirea măsurilor în scopul prevenirii şi combateri criminalităţii organizate şi a prevenirii şi combaterii traficului de droguri.
În ceea ce priveşte propunerile de completare şi modificare a Codului penal, acestea pot fi descrise succint astfel:
– majorarea limitelor de pedeapsă pentru următoarele infracţiuni,specifice grupărilor de crimă organizată: ameninţarea, şantajul,proxenetismul, exploatarea cerşetoriei, camăta.
– completarea Art. 112 Confiscarea extinsă – în vederea confiscării şi altor bunuri, când faţă de membrul unui grup infracţional organizat se dispune condamnarea pentru o faptă susceptibilă să îi procure un folos material şi pentru care pedeapsa prevăzută de lege este închisoarea de un an sau mai mare, instanţa îşi formează convingerea că bunurile respective provin din activităţi infracţionale, iar convingerea instanţei se poate baza inclusiv pe disproporţia dintre veniturile licite şi averea persoanei (multe grupări de crimă organizată nu pot justifica bunuri mobile şi imobile la nivelul sutelor/milioanelor de euro, în condiţiile în care nu dispun de surse de venituri).
–completarea art.214 privind exploatarea cerşetoriei şi cu “persoana vârstnică”, în condiţiile în care grupările de crimă organizată apelează tot mai frecvent la exploatarea unor persoane în vârstă, de regulă persoane vulnerabile din punct de vedere social şi economic.
De asemenea, inițiatorii propun ca structurile specializate pentru prevenirea şi
combaterea criminalităţii organizate din cadrul M.A.I. să dispună de:
- Suportul logistic al tuturor structurilor M.A.I,, acest lucru însemnând
inclusiv suport informativ din partea Direcţiei Generale de Protecţie
Internă; - De o salarizare competitivă, pentru a atrage ofiţeri motivaţi şi bine
pregătiţi profesional; - Instituirea, prin ordin al Ministmlui Afacerilor Interne şi al procuromlui
general al Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justiţie, a unor
criteriile minime de performanţă pentru lucrătorii structurilor
specializate, precum şi acordarea unor premii trimestriale de excelenţă.