Liderul al formaţiunii „Edinenie” Unitate”, Ivan Hristanov, a dezvăluit la la postul bTV că „Turcia, Grecia, Republica Macedonia de Nord, Serbia și România discută modalități de a se ocoli Bulgaria”, ceea ce înseamnă că înseamnă că „businessul va părăsi țara noastră, va exista o scădere a veniturilor la buget, o pierdere a locurilor de muncă și o scădere a salariilor în Bulgaria”. Astfel a comentat Ivan Hristanov, , la postul bTV, problema legată de parcările tampon de la granițele Bulgariei.
✑ Hristanov a subliniat că articole din diverse publicații vorbesc despre rackeți, extorcare, întorcearea camioanelor, luarea numerelor de înmatriculare.
„În această problemă, când noi avem tendința de a ne concentra pe greutățile șoferilor de camion – vorbim despre un număr mare de camioane, despre un milion de camioane pe an, de fapt avem o dramă mult mai mare. La Tașkent, la conferința transportatorilor, Bulgaria primit reproşuri serioase”, a comentat fostul parlamentar.
„Aceste parcări private au apărut pentru prima dată la frontiera de la Kăpitan Andreevo, în 2020. Aceleași cozi pe care le avem în prezent la Ruse și la Vidin, au fost şi la Kăpitan Andreevo în 2020”, a subliniat el.
„Eu am vorbit personal cu una dintre misiunile diplomatice ale unei țări vecine Bulgariei. Mi-au spus: «Când a apărut această problemă, noi am vorbit cu domnul Borisov. A refuzat să coopereze și a spus să contactăm firma”. Ei s-au întâlnit cu firma într-un restaurant. Au vorbit acolo cu patronul Eurolab, cu care au avut dispute juridice și extrajuridice. Acolo au fost și 7-8 persoane înarmate», a explicat Ivan Hristanov. El a adăugat că ambasadorul respectiv i-a spus că vor ceva foarte simplu” – „ca diplomații să nu negocieze cu mafia”. „Acest model este în prezent transferat către Vidin și Ruse. Aceşti oameni, conform anchetelor jurnalistice, deţin acolo parcări – cu aceleași metode”, a mai arătat fostul parlamentar, refuzând să-l numească pe diplomat, pentru a-și păstra anonimatul. „O coadă, în loc să treacă direct pe la podul de peste Dunăre, este mai întâi deviată prin parcare, își plătește taxa și apoi pleacă. Avem o îmbunătățire a serviciului? Nu. Avem reducere a cozii? Nu”, a comentat Ivan Hristanov.
„La o ședință cu uşile închise a celei de-a 47-a Adunări Naționale, noi am discutat despre o scrisoare trimisă de partea turcă, în care se spunea că transportatorii turci au fost șantajați să treacă prin perimetrul respectiv”, a explicat el. „Se pune acum întrebarea de ce statul nu a construit aceste parcări atâția ani. Întrebați-vă de ce nu am intrat în Schengen terestru. Cine vrea să existe cozi atât în Vidin, cât și în Ruse, care dispar imediat odată intrarea în Schengen terestru”, a spus fostul parlamentar bulgar.
„Lucrările la cele două noi parcări au fost începute sub guvernul interimar, înainte de Cabinetul Denkov”. Au fost construite pe vremea Guvernului „Denkov” și funcționează și astăzi. Nicio forță politică – nici GERB, Mişcarea pentru Drepturi şi Libertăţi, Continuăm Schimbarea – Bulgaria Democrată, Renaşterea, nici formaţiunile Măreţie, Partidul Socialist Bulgar, Există un Astfel de Popor – nu a ridicat acest subiect”, a menţionat Hristanov.
„De fiecare dată când un anumit oficial refuză să ia o poziție de stat, el este fie amenințat, fie cumpărat, fie face parte din mafie. Întrebaţi-l pe fostul ministru bulgar al transporturilor Gvozdeikov de ce a spus că aceste parcări sunt în regulă. Întrebați și primarii din zonele respective”, a precizat Ivan Hristanov.
„Evaluările pentru aceste două noi parcări sunt undeva între 15-20 de milioane de euro pe an”, a adăugat el. Potrivit lui Ivan Hristanov, inspecțiile inițiate de Agenţia Naţională pentru Venituri şi Agenţia de Stat pentru Securitate Naţională sunt „ridicole” și nu vor găsi nimic. „Au fost trimiși pur și simplu pentru a trece scandalul”, a subliniat Hristanov.
Potrivit acestuia, singura soluție este să se facă în continuare presiuni asupra forțelor parlamentare pentru o soluționare durabilă a problemelor legate de preluarea ţării. Potrivit acestuia, sunt necesare acțiuni radicale și împotriva oamenilor care au pus stăpânire pe țară și graniță. De asemenea, este nevoie de o decizie ca orice infrastructură legată de controlul frontierelor să fie a statului și orice interese private oneroase să fie abandonate.
Guvernul bulgar simte că se îngroașă gluma
Guvernul bulgar s-a angajat, săptămâna trecută, să lupte împotriva organizațiilor criminale care profită de traficul la frontierele sale și pătează imaginea țării.
Prim-ministrul interimar Dimitar Glavchev a ordonat Agenției Naționale a Veniturilor și Agenției de Contrainformații Agenția de Stat pentru Securitate Națională (SANS) să înceapă verificări asupra companiilor care controlează zonele de parcare tampon pentru camioane de-a lungul frontierelor cu Turcia și România.
În urmă cu două zile, organizațiile bulgare de transport au anunțat că omologii lor din Grecia și Turcia doresc să organizeze o ocolire a Bulgariei din cauza haosului din transporturi din țară.
„Din cauza tensiunilor de la frontiere, premierul Dimitar Glavchev a convocat o reuniune de urgență a Consiliului de Miniștri și a ordonat verificărilor să clarifice situația într-un timp scurt și să ia măsuri pentru normalizarea trecerii frontierelor”, a declarat joi biroul de presă al guvernului bulgar.
Problema parcărilor tampon, gestionate de companii legate de figuri obscure din mediul de afaceri bulgar, persistă de mai bine de un an, dar, până în prezent, guvernul nu a dat niciun semn că ar lua măsuri.
În punctele cheie, traficul de camioane către Turcia și România este deviat către parcări plătite cu semafoare, iar șoferii sunt apoi obligați să plătească 25 de euro. Până în prezent, poliția bulgară a refuzat să dezvăluie cine a instalat semafoarele și de ce. Oamenii din domeniul transporturilor subliniază că parcările sunt controlate de interese comerciale.
„Statul a renunțat complet la organizarea și gestionarea traficului la punctele de trecere a frontierei. A lăsat această sarcină complet în mâinile unor persoane dubioase”, a declarat Yoanna Lalova, vicepreședinte al European Transport Cluster, o asociație a transportatorilor rutieri, pentru Sega Daily, partener al Euractiv .
„Modul în care este organizată în prezent activitatea parcărilor tampon nu rezolvă problemele legate de cozile imense de camioane care așteaptă timp de 20-30 de ore, ci dimpotrivă – le exacerbează și mai mult”, a spus Lalova despre reacția internațională la haosul de la punctele de trecere a frontierei.
La începutul săptămânii, după forumul Uniunii asociațiilor de transport rutier din regiunea OCEMN (OCEMN-URTA), s-a anunțat că Grecia și Turcia caută coridoare de transport alternative pentru a ocoli Bulgaria din cauza taxelor absurde pentru camioane și a timpilor lungi de așteptare.