Airbus a dezvăluit un nou concept de dronă invizibilă la radar (stealthy) Loyal Wingman, iar modelul la scară largă al aeronavei fără echipaj va fi expus la Expoziţia Aerospaţială Internaţională ILA din capitala Germaniei, Berlin, care se deschide miercuri.
Practic, consorţiul european de aviaţie prezintă proiectul Forţelor Aeriene Germane, sau Luftwaffe, care şi-au exprimat anterior interesul pentru o dronă care să însoţească viitoarele sale avioane de război electronic Typhoon EK.
Drona este, de asemenea, prezentată ca un proiect pe termen mai scurt, care va preceda planurile sale mai mari Future Combat Air System (FCAS) pentru anii 2040, arată The Drive.
Acest model va demonstra toate capacitățile preconizate, inclusiv stealth, diverse integrări de armament, senzori avansați, conectivitate și soluții de echipare.
O imagine care arată conceptul invizibil a fost distribuită împreună cu comunicatul de presă înainte de expoziție.
„În aviaţia militară, un «Wingman» este un pilot într-o altă aeronavă care protejează şi sprijină pilotul cu misiunea principală, oferă mai multe opţiuni tactice şi contribuie astfel la succesul misiunii. În conceptul Airbus, Wingman va funcţiona foarte mult în acelaşi mod – doar că nu este nici pilot, nici avion de luptă pilotat de unul”, explică Airbus în comunicatul său.
„Este o dronă de tip avion de vânătoare care va fi comandată de un pilot aflat într-o aeronavă de luptă actuală, cum ar fi Eurofighter, şi poate prelua sarcini de misiune cu risc ridicat, care ar reprezenta o ameninţare mai mare pentru aeronavele cu echipaj”.
Platforme remorcate care pot transporta arme și alți efectoare.
„Forțele aeriene germane și-au exprimat nevoia clară de a avea o aeronavă fără pilot care să zboare împreună cu avioanele de luptă cu echipaj și să sprijine misiunile avioanelor sale de luptă cu pilot înainte ca viitorul sistem aerian de luptă să fie operațional în 2040”, a declarat Michael Schoellhorn, CEO al Airbus Defence and Space, în comunicatul de presă.
„Conceptul nostru Wingman este răspunsul. Vom continua să impulsionăm și să perfecționăm această inovație fabricată în Germania, astfel încât, în cele din urmă, să putem oferi Forțelor Aeriene germane o soluție accesibilă cu performanța de care are nevoie pentru a maximiza efectele și a multiplica puterea flotei sale de luptători pentru anii 2030.”
Rolurile Wingman ar putea include recunoașterea, bruierea țintelor și angajarea țintelor terestre sau aeriene cu muniții sau rachete ghidate cu precizie.
Piloții aeronavelor cu echipaj care acționează ca „luptători de comandă” vor păstra întotdeauna controlul misiunii și vor lua deciziile finale, beneficiind în același timp de o protecție sporită și de riscuri reduse prin delegarea sarcinilor tactice către sistemele fără pilot. În plus, accentul se pune pe creșterea masei totale de luptă în mod accesibil, permițând forțelor aeriene să egaleze sau să depășească numărul forțelor adversare în conflicte între egali sau aproape egali.
O primă privire asupra avionului invizibil Airbus Wingman
Nu este clar dacă forma în plan și caracteristicile de proiectare ale „Wingman” prezentate astăzi vor ajunge la un prototip, dar, pentru moment, ceea ce vedem este un avion cu un design elegant și futurist, cu o formă invizibilă. Aeronava are un design neted, unghiular, cu linii curate și suprafețe plate care indică o tehnologie stealth. Absența elementelor proeminente ajută la reducerea secțiunii transversale radar (RCS).
Aeronava prezintă aripi mici de tip canard poziționate în apropierea părții frontale a aeronavei. Configurația aripilor aeronavei din imagine seamănă cu un design de „zmeu cu manivelă”. Canardurile pot îmbunătăți manevrabilitatea și controlul, în special la viteze mari sau în timpul operațiunilor invizibile.
Corpul aeronavei se îmbină perfect cu aripile, o caracteristică de proiectare utilizată adesea pentru a reduce rezistența la înaintare și a îmbunătăți eficiența aerodinamică, contribuind atât la viteză, cât și la furtișag.
Deși nu este vizibil în mod explicit, designul sugerează prezența unor prize de aer ale motoarelor încastrate, care reprezintă o caracteristică obișnuită de invizibilitate pentru a minimiza vizibilitatea radar și a reduce semnătura termică. Suprafața aeronavei pare să aibă un număr minim de deschideri și trape, iar cele care sunt prezente sunt probabil să fie la același nivel cu suprafața.
În plus, culoarea conceptului pare să sugereze utilizarea de materiale și acoperiri optimizate pentru LO (Low Observability).
În general, aeronava din imagine exemplifică tehnologia stealth modernă, cu designul său unghiular, cu aripi mixte, cu forma de plan în formă de zmeu cu manivelă și cu utilizarea probabilă de materiale și acoperiri care absorb radarul.