21 C
Bucharest
luni, 27 mai , 2024

După ce au „scufundat” șantierul naval de la Mangalia, Olandezii de la Damen cer României în instanță jumătate de miliard dde euro

Must read

Damen a dat România în judecată la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Viena, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018, prin care statul român a devenit acţionar majoritar (51%) al companiei Damen Shipyards Mangalia SA. Acțiunea în instanță a fost făcută în contextul în care, de luna aceasta, odată cu terminarea celor două contracte pe care le mai are în derulare, compania olandeză Damen trebuie să se retragă de la conducerea șantierului naval, pe care îl deține împreună cu statul român.


Damen Shipyards Mangalia SA operează şantierul naval omonim de la malul Mării Negre, iar Damen a rămas cu 49% din capital şi a preluat controlul managementului operaţional al societăţii.

Pârâtă este compania românească de stat Şantierul Naval 2 Mai SA, controlată de Ministerul Economiei, care deţine 51% din Damen Shipyards Mangalia.

Angajaţii şantierului Damen de la Mangalia au transmis, luna trecută, o scrisoare deschisă Guvernului, prin care lansau un semnal de alarmă că, în lipsa unor măsuri concrete, există riscul „iminent” de întrerupere temporară a activităţii pentru cei mai mulţi dintre ei.

Damen a emis notificare de reziliere a acordului din 2018, către Şantierul Naval 2 Mai SA, încă din august anul trecut, cerând şi despăgubiri de jumătate de miliard de euro. Acordul de asociere prevede acordarea de despăgubiri dacă înţelegerea ia sfârşit din culpa uneia dintre părţi.

Ce s-a întâmplat?

De luna aceasta, odată cu terminarea celor două contracte pe care le mai are în derulare, compania olandeză Damen trebuie să se retragă de la conducerea șantierului naval, pe care îl deține împreună cu statul român.

Anunțul a fost făcut încă din luna august 2023 și, nici după șapte luni, principalul acționar – Ministerul Economiei – nu a venit cu o soluție.

Marile necunoscute sunt soarta celor 1.490 de angajați ai șantierului de la Mangalia și ce se va întâmpla cu întreținerea sa și cu producția.

Conform informațiilor obținute de Europa Liberă de la conducerea Damen Shipyard, aceasta din urmă estimează costuri de lunare de cinci milioane de euro pentru salarii și cheltuieli de funcționare.

Scurt istoric al unei relații complicate

În 2018, Damen Shipyard Group din Olanda, care deține și șantierul naval din Galați, prelua 51% din acțiunile Daewoo Mangalia Heavy Industries.

Fostul proprietar, compania sud-coreeană Daewoo – mai cunoscută pe piața românească pentru automobilele produse la Craiova – lăsa în urmă datorii de 730 de milioane de euro.

Soluția găsită atunci pentru revitalizarea șantierului din Mangalia a fost ca Damen să-și asume datoriile și să cedeze două procente statului român, care era acționar la Șantierul Mangalia prin intermediul Șantierului Naval 2 Mai, controlat de Ministerul Economiei. În schimb, statul român renunța la dreptul de preempțiune.

Olandezii primeau dreptul de a decide cum să conducă afacerea, deși rămâneau cu 49% din acțiuni. Se angajau să preia integral și datoria față de Daewoo.

Pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen a furnizat finanţare, know-how, resurse specializate, precum şi clienţi şi contracte în vederea transformării şantierului din Mangalia într-unul competitiv pe piaţa europeană.

Problemele au apărut în iunie 2023, odată cu adoptarea de către Guvern a ordonanței de urgență care schimba regulile privind modul de conducere a companiilor la care statul era acționar majoritar. Până atunci, trebuia să numească pe baze profesionale conducerea, cu excepția unor companii de interes național, printre care se număra și Damen Shipyard Mangalia, care își numeau singure conducerile.

Potrivit noii ordonanțe, urma ca statul român, mai precis Guvernul, să-i numească și pe șefii Șantierului Naval Mangalia.

Modificarea venea la numai două luni după ce Marinela Voivozeanu, lidera organizaţiei de femei a PSD Călăraşi, manager la Biblioteca Județeană Alexandru Odobescu din localitate,fusese numită în fruntea conducerii Șantierului Naval 2 Mai, prin intermediul căruia statul controla șantierul Damen.A urmat un scandal în presă, în care Marinela Voivozeanu era acuzată că nu are pregătirea necesară pentru o asemenea funcție. De altfel, femeia nici nu a apucat să preia postul și a ajuns consilier la Primăria Călărași.

„Am refuzat această numire, nu am fost nicio secundă în șantier”, a declarat atunci Marinela Voivozeanu pentru Europa Liberă.

În august 2023, Damen susținea că noua lege a anulat cadrul juridic în baza căruia funcţiona asocierea cu statul român în ceea ce priveşte șantierul din Mangalia.

„Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condiţiile oferite, agreate şi garantate în favoarea Damen de către statul român şi structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în şantierul din Mangalia”, se arată în comunicatul de presă transmis de Damen.

More articles

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.