joi, 24 aprilie, 2025
AcasăEvenimentCutiile negre ale avionului din Azerbaidjan, prăbuşit de ruși, au fost recuperate...

Cutiile negre ale avionului din Azerbaidjan, prăbuşit de ruși, au fost recuperate / Ce se ştie până acum

Dispozitivele descoperite de autoritățile locale vor confirma, cel mai probabil, numeroasele indicii coform cărora un sistem antiaerian rusesc a doborât avionul de pasageri care s-a prăbușit în Kazahstan, fiind uciși zeci de oameni.


Primele semne și mărturii ale supraviețuitorilor indică faptul că un sistem rusesc a lovit zborul Azerbaijan Airlines J2-8243 înainte ca acesta să se prăbușească lângă orașul Aktau, a declarat joi oficialul american.

Aceasta este prima evaluare făcută de SUA privind cauza prăbușirii miercuri a avionului. 38 din cele 67 de persoane aflate la bordul avionului au murit.

Dacă primele indicii vor fi confirmate în cele din urmă, este posibil să fi fost un caz de identificare greșită, a declarat oficialul american. Mai precis, unități slab instruite au tras din neglijență împotriva dronelor lansate de către Ucraina, fără a realiza că este un avion civil.

Oficialii din Azerbaidjan, Kazahstan și Rusia au îndemnat oamenii să nu speculeze cu privire la cauza accidentului până la finalizarea investigațiilor.

Autoritățile braziliene și reprezentanții producătorului avionului, Embraer, sunt așteptați să sosească vineri în Kazahstan, potrivit agenției de presă de stat a Azerbaidjanului. Tot vineri, autoritățile încep procesul de reconstituire a evenimentelor care au condus la prăbușire.

Zborul Azerbaidjan Airlines se deplasa din capitala azeră Baku către Groznîi, capitala republicii Cecenia din sudul Rusiei, înainte de a ateriza de urgență la aproximativ 3 kilometri de Aktau, a declarat miercuri compania aeriană.

Presa de stat rusă a relatat că avionul a fost redirecționat din cauza ceții dense din Groznîi.

Potrivit site-ului de urmărire a zborurilor Flightradar24, avionul a decolat miercuri dimineață la ora 7:55 și s-a prăbușit aproximativ două ore și jumătate mai târziu.

Oficialii nu au explicat imediat de ce avionul a traversat Marea Caspică, în condițiile în care Baku și Groznîi se află pe coastă vestică, iar Aktau la est.

Traiectoria urmată de avion înainte de a dispărea de pe radar. El a reapărut pe coasta de est a Mării Caspice înainte de prăbușire / FOTO: FlightRadar24

O a doua cutie neagră a fost recuperată la locul prăbușirii, a anunțat joi agenția de știri de stat Kazinform. Autoritățile speră că va furniza informații importante pentru a ajuta anchetatorii să stabilească ce s-a întâmplat.

Ce a provocat prăbușirea?

Videoclipurile și imaginile cu avionul după prăbușire arată perforații în corpul acestuia care arată similar cu deteriorările provocate de șrapnel. Cauza acestor găuri nu a fost confirmată.

Azerbaidjan Airlines a declarat inițial pentru AZERTAC că incidentul a fost cauzat de ciocnirea aeronavei cu un stol de păsări. Agenția Federală de Transport Aerian din Rusia a declarat, de asemenea, că avionul s-a prăbușit în urma coliziunii cu păsări.

Cu toate acestea, Andriy Kovalenko, șeful Centrului ucrainean pentru contracararea dezinformării, care face parte din Consiliul pentru securitate națională și apărare al Ucrainei, a contestat această afirmație, susținând pe rețelele de socializare că avionul a fost „doborât de un sistem rus de apărare aeriană”.

Prăbușirea a avut loc la scurt timp după ce atacuri ucrainene cu drone au lovit sudul Rusiei. Activitatea dronelor a închis aeroporturile din zonă în trecut, iar cel mai apropiat aeroport rusesc de pe ruta de zbor a avionului a fost închis miercuri dimineață.

„Rusia ar fi trebuit să închidă spațiul aerian deasupra Groznîi, dar nu a făcut-o”, a declarat Kovalenko, speculând că autoritățile vor încerca să ascundă adevăratul motiv al prăbușirii, inclusiv găurile din avion, deoarece ar fi „incomod” să dea vina pe Rusia.

Zborul „a fost probabil doborât de un sistem militar rus de apărare aeriană”

Justin Crump, expert în informații, securitate și apărare și CEO al companiei de consultanță privind riscurile Sibylline, a declarat joi pentru BBC Radio 4 că Rusia a tras asupra avionului este „cea mai bună teorie care se potrivește cu toate faptele disponibile pe care le cunoaștem”. Crump a adăugat că apărarea aeriană rusă era activă în Groznîi în jurul orei în care avionul a fost avariat.

„Nu cred că acest lucru este deliberat deloc”, a notat el, subliniind că Rusia este „foarte îngrijorată” de dronele ucrainene active cu rază mai lungă de acțiune care „foarte des nu sunt doborâte”.

Osprey Flight Solutions, o companie cu sediul în Marea Britanie care analizează riscurile de securitate în sectorul aviației, a declarat, de asemenea, într-o alertă adresată companiilor aeriene, că zborul „a fost probabil doborât de un sistem militar rus de apărare aeriană”, potrivit The Wall Street Journal.

Oficialul american care a vorbit joi cu CNN nu a spus ce tip de sistem ar fi putut doborî avionul de pasageri. Rusia are o serie de sisteme antiaeriene, inclusiv sistemele sale avansate de rachete sol-aer S-300 și S-400, precum și sistemul său Pantsir cu rază medie de acțiune.

Ce spun autoritățile?

Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a declarat joi că ar fi greșit să se speculeze cu privire la cauza prăbușirii înainte de efectuarea unei investigații, potrivit presei de stat ruse RIA Novosti.

Maulen Ashimbayev, președintele Senatului Kazahstanului, a declarat joi că „natura acestor daune și cauzele dezastrului sunt în prezent necunoscute”.

O comisie a fost înființată pentru a investiga accidentul. Din ea fac parte reprezentanți din Kazahstan, Azerbaidjan și Rusia, a declarat Ashimbayev.

Viceministrul Transporturilor din Kazahstan, Talgat Lastayev, a declarat că experții urmau să ajungă în țară vineri și că „acest proces este în curs de desfășurare acum. Fragmente, detalii sunt colectate”, potrivit agenției de știri de stat Kazinform.

Bozumbayev a declarat că „nici măcar cauza preliminară nu poate fi determinată încă, deoarece este nevoie de specialiști pentru asta”.

„Aceștia vor efectua lucrările, iar apoi se va ști clar”, a declarat Bozumbayev joi.

Bozumbayev a mai spus că nu au primit relatări despre accident din Rusia sau Azerbaidjan. „Prin urmare, este imposibil să infirmăm orice versiune”, a spus el, potrivit Kazinform.

Ministrul Transporturilor din Kazahstan, Marat Karabayev, a declarat joi că un centru de control kazah a primit un semnal din Rusia cu aproximativ 45 de minute înainte de prăbușirea avionului, în care se preciza că zborul era deviat.

Dispecerul rus a spus că avionul s-a confruntat cu o defecțiune la sistemele sale de control și că echipajul a decis să zboare spre Aktau după ce a primit informații privind vremea rea, a declarat Karabayev. Dispecerul a declarat ulterior că un „rezervor de oxigen a explodat în cabina pasagerilor, provocând pierderea cunoștinței pasagerilor”, potrivit lui Karabayev.

În timp ce echipajul Azerbaijan Airlines a efectuat două apropieri pentru aterizare pe aeroportul Aktau, aeronava a deviat de la cursul său și a pierdut comunicarea cu dispecerii și s-a prăbușit, a declarat Karabayev.

Flightradar24 a declarat într-o postare că aeronava a fost „expusă la bruiaj GPS și spoofing în apropiere de Groznîi”. Bruiajul GPS poate împiedica în mod semnificativ capacitatea unui avion de a naviga și comunica, a declarat Flightradar24, creând riscuri potențiale pentru siguranță.

Datele și înregistrările video ale accidentului „indică, de asemenea, posibile probleme de control ale aeronavei”, a declarat Flightradar24.

Câți au supraviețuit accidentului?

38 din cele 67 de persoane aflate la bordul avionului au fost ucise în accident, au confirmat autoritățile kazahe, inclusiv doi piloți și un însoțitor de bord.

Aproximativ 29 de supraviețuitori, dintre care doi copii, au fost scoși din epavă, a declarat Kanat Bozumbayev, viceprim-ministru al Kazahstanului.

Dintre cei aflați la bord, 37 de pasageri erau cetățeni ai Azerbaidjanului și 16 erau din Rusia, împreună cu șase din Kazahstan și trei din Kârgâzstan, potrivit datelor preliminare ale Ministerului Transporturilor din Kazahstan.

Joi, ministrul adjunct al sănătății din Kazahstan, Timur Muratov, a declarat că nouă cetățeni ruși și 14 cetățeni azeri au fost repatriați în țările lor.

Șase pacienți sunt încă tratați în Aktau, inclusiv trei cetățeni azeri și trei cetățeni kârgâzi, a spus el. Patru dintre cei șase se află în unitatea de terapie intensivă, în timp ce starea unui pacient rămâne extrem de gravă și instabilă, a adăugat el.

 

Articole recente