Joi, înaintea ședinței de guvern, premierul a anunțat că vor fi luate măsuri împotriva shrinkflației și a cerut „tuturor autorităților din România să intervină urgent”, după ce „unii comercianți au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat prețurile la fel de mari”.
„Se pare că a ajuns și la noi faptul că unii comercianți au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat prețurile la fel de mari. Consider că aceasta este o formă de înșelăciune împotriva consumatorilor. Este de fapt o scumpire camuflată și nejustificată economic, sub un ambalaj foarte asemănător. Cer tuturor autorităților de control din România să intervină urgent, iar în paralel să pregătim o reglementare pe modelul francez: producătorii să fie obligați să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, dacă prețul produsului a rămas neschimbat. Și evident, sancțiuni dure pentru nerespectarea acestei obligații”, a afirmat Marcel Ciolacu.
Modelul francez
Retailerii francezi vor trebui să informeze cumpărătorii atunci când dimensiunea produselor a fost micşorată fără o reducere corespunzătoare a preţurilor, în efortul de a combate aşa-numita „shrinkflaţie”.
Din iulie, comercianţii francezi vor trebui să afişeze timp de două luni când cantitatea produselor alimentare şi altor bunuri de consum obişnuite, cum ar fi detergentul, a fost redusă într-un mod care duce la creşterea preţului unitar, a spus ministerul.
“Shrinkflaţia este o fraudă, îi punem capăt. Vreau să reconstruiesc încrederea consumatorilor, iar încrederea merge mână în mână cu transparenţa”, a declarat ministrul de Finanţe Bruno Le Maire.
În Franța, lanţul de supermarketuri Carrefour a aplicat voluntar avertismente de preţ pentru unele produse, în septembrie anul trecut, pentru a pune presiune pe marii producători de bunuri de larg consum precum Nestle, PepsiCo şi Unilever înaintea negocierilor anuale privind preţurile.