31.2 C
Bucharest
duminică, 14 iulie , 2024

China, șocată de decizia UE de a-i taxa cu până la 38% vehiculele electrice și face amenințări războinice

Must read

Beijingul a amenințat că va lua măsuri de retorsiune împotriva producătorilor europeni de aviație, a fermierilor și a producătorilor de băuturi spirtoase dacă Bruxelles-ul îi va viza pe producătorii săi de vehicule electrice cu tarife punitive.

Comisia Europeană a șocat miercuri China prin impunerea unor taxe vamale de până la 38,1 la sută la importurile de vehicule electrice începând cu 4 iulie – un nivel mult mai ridicat decât se aștepta -, ceea ce ar putea declanșa un război comercial într-un moment de mare incertitudine politică în Europa.

Taxele provizorii, care vin după o investigație de luni de zile privind ajutorul de stat chinez acordat producătorilor chinezi de vehicule electrice, au atras imediat condamnarea Beijingului, care a amenințat deja cu represalii împotriva fermierilor și producătorilor europeni de avioane și a lansat o anchetă antidumping care vizează industria franceză a băuturilor spirtoase.

„Atunci când partenerii noștri încalcă regulile, ne vom afirma drepturile”, a declarat șeful UE pentru comerț, Valdis Dombrovskis, într-o declarație scrisă transmisă reporterilor.
Publicitate

Un oficial de rang înalt din UE a declarat că vehiculele electrice chinezești „sunt subvenționate de la mină până în portul UE”, deoarece Beijingul a pompat bani în exploatarea minieră a litiului, rafinarea metalelor, fabricarea oțelului, producția de baterii și mașini și expedierea acestora la Rotterdam sau Hamburg.

Într-un prim răspuns, Camera de Comerț a Chinei la UE și-a exprimat „șocul, marea dezamăgire și profunda nemulțumire față de această măsură protecționistă a [Comisiei Europene]” și a denunțat investigația antisubvenție drept o „vânătoare de vrăjitoare”.

Aceasta a adăugat că tarifele ar reprezenta o „barieră serioasă pe piață”.

Dar Ministerul chinez al Comerțului, într-o declarație, nu a dorit să adopte represalii directe. Acesta a promis doar să „ia în mod hotărât toate măsurile necesare pentru a proteja drepturile legitime ale întreprinderilor chineze”.

Apărând la doar câteva zile după alegerile pentru Parlamentul European, tarifele reprezintă un pariu cu miză mare făcut de Ursula von der Leyen – care încearcă să obțină un al doilea mandat la conducerea executivului UE. Pentru a rămâne în funcție, ea va avea nevoie de sprijinul președintelui francez Emmanuel Macron, care dorește taxe mai mari, și al cancelarului german Olaf Scholz, care nu dorește acest lucru. Ambii lideri au suferit înfrângeri grele duminica trecută, Macron urmând să convoace alegeri generale riscante.

În condițiile în care o ultimă încercare a Germaniei de a menține taxele la un nivel cât mai scăzut a eșuat, Berlinul pare să fi pierdut deocamdată brațul de luptă cu Parisul. Franța, ai cărei producători de automobile nu sunt atât de expuși în China, a făcut presiuni pentru măsuri ridicate și a fost în spatele convingerii Comisiei de a începe ancheta în toamna anului trecut.

„Nu era evident că președintele Comisiei, care acum încearcă să își reînnoiască postul, unde are nevoie de sprijinul cancelarului german, [ar merge] practic împotriva a ceva în care acesta a ieșit spunând că nu este în interesul Germaniei”, a declarat Niclas Poitiers, economist la think tank-ul Bruegel din Bruxelles.

„Acest lucru este în concordanță cu politicile sale de dinainte și cu faptul că, practic, nu s-a eschivat și nu a încercat să facă acest lucru un fel de compromis ciudat. Cred că este foarte bine”.

Treptat, în sus

Modelele fabricate de BYD se confruntă cu o marjă de profit de 17,4%, Geely vede 20%, iar SAIC cea mai mare, de 38,1%. Toți acești producători au fost inspectați de Comisie la începutul acestui an, deși nu au furnizat atât de multe informații pe cât spera Bruxelles-ul să obțină.

UE percepe deja un tarif de 10 % pentru orice vehicul fabricat în străinătate, față de nivelul de 15 % al Chinei. Taxele anunțate miercuri se vor adăuga la acestea, ceea ce înseamnă că, la cel mai înalt nivel, acestea se vor apropia de 50 la sută.

Producătorii care nu au primit vizite și nu au furnizat nicio informație se vor confrunta cu cea mai mare taxă, de 38,1 la sută. Cei care au cooperat vor fi taxați cu 21 la sută. Tesla, care nu a primit inspecții, va avea totuși șansa de a furniza date și apoi i se va aplica propria taxă, mai mică.

„Tesla a fost considerată nereprezentativă și, prin urmare, nu a fost inclusă în eșantion”, a declarat înaltul oficial al Comisiei. Aceștia au confirmat că Tesla a fost singurul producător care a solicitat un tratament separat.

Printre producătorii voluntari se numără societăți mixte pe care Audi, BMW și Toyota le-au înființat cu parteneri chinezi.

Taxele, a declarat Dombrovskis, se bazează „pe dovezi clare ale investigației noastre extinse și cu respectarea deplină a normelor OMC”. Ne vom angaja acum cu autoritățile chineze și cu toate părțile în vederea finalizării acestei anchete”.

El a adăugat că obiectivul nu este de a bloca complet EV-urile din China: „Scopul nostru este de a restabili condițiile de concurență echitabile și de a ne asigura că piața europeană rămâne deschisă producătorilor de vehicule electrice din China, cu condiția ca aceștia să respecte normele comerciale convenite la nivel mondial.”

UE dorește să anuleze avantajul neloial de care se bucură producătorii chinezi de automobile datorită subvențiilor de stat generoase, care au fost chiar motivul pentru care von der Leyen a anunțat investigația în discursul său anual stabilit în septembrie anul trecut.

Deși sună ca o escaladare a unui război comercial care se pregătește de luni de zile, expertul în politică economică Simone Tagliapietra, tot de la Bruegel, a susținut că ancheta rămâne în limitele legii.

Solicitarea de taxe „nu marchează o îndepărtare de la modelul consacrat al blocului de eficiență economică, avantaj comparativ și comerț deschis”, a spus el. „Este vorba într-adevăr de nivelarea condițiilor de concurență”.

Întrebarea este cât de mult vor afecta vânzările, a declarat Jürgen Matthes, economist la institutul de cercetare economică IW din Köln. El a adăugat: „Vehiculele din China sunt uneori doar puțin mai mult de jumătate mai scumpe decât cele de aici, din cauza războiului prețurilor de acolo.”

În ciuda faptului că UE le-a spus agențiilor vamale să înregistreze importurile tuturor vehiculelor electrice chinezești pentru a permite colectarea retroactivă a taxelor începând cu luna martie, această decizie va fi luată abia în noiembrie. Deocamdată, taxele vor începe să se aplice a doua zi după ce blocul comunitar va publica oficial taxele provizorii, la 4 iulie.

Disonanța germană

Reacția la știri în Germania a fost foarte mixtă, reflectând rolul strategic jucat de industria auto în cea mai mare națiune exportatoare din UE.

Manfred Weber, liderul Partidului Popular European, din care face parte von der Leyen, i-a oferit șefului Comisiei o acoperire puternică. „Este timpul să punem capăt practicilor neloiale ale Chinei”, a declarat el într-o postare pe X.

Ministrul german al economiei, Robert Habeck, a salutat, de asemenea, cu prudență, rezultatul investigației, declarând reporterilor din Berlin că acesta reprezintă o oportunitate pentru China de a aborda concluziile critice ale Comisiei în cadrul unor negocieri directe care ar putea împiedica instalarea unei spirale comerciale.

Însă producătorii de automobile și-au exprimat îngrijorarea cu privire la taxe.

„Comerțul mondial echitabil și, mai presus de toate, liber este foarte important, stimulează inovația și conduce creșterea. Ceea ce nu putem folosi ca națiune exportatoare sunt barierele comerciale în creștere”, a declarat Ola Källenius, directorul general al Mercedes-Benz, într-o declarație. „Ar trebui să lucrăm pentru a reduce barierele comerciale”.

ACEA, o asociație industrială care reprezintă producătorii auto europeni, a declarat că a afirmat în mod constant că un comerț liber și echitabil este esențial pentru crearea unei industrii auto europene competitive la nivel mondial.

Comerțul liber și echitabil înseamnă garantarea unor condiții de concurență echitabile pentru toți concurenții, dar este doar o parte importantă a puzzle-ului competitivității globale. „Ceea ce are nevoie mai presus de toate sectorul european al automobilelor pentru a fi competitiv la nivel mondial este o strategie industrială solidă pentru electromobilitate”, a declarat Sigrid de Vries, directorul general al lobby-ului, într-o declarație.

În mod surprinzător, partidul CDU din Germania al lui von der Leyen a criticat, de asemenea, planurile Comisiei Europene. Thorsten Frei, secretarul parlamentar al grupului din Bundestag, a declarat: „Germania beneficiază de liberul schimb mai mult decât orice altă țară din UE”. De aceea, el este „foarte critic față de taxe”, deoarece acestea nu sunt „în interesul Germaniei”.

Răspunsul de la Paris a fost mai discret. „Franța studiază propunerea Comisiei, care include o analiză juridică și economică extrem de detaliată”, a declarat un oficial francez, căruia i s-a acordat anonimatul pentru a vorbi deschis. „Statele membre vor fi consultate de către Comisie pentru a-și exprima opiniile.”

Taxele provizorii urmează să fie confirmate printr-un vot al statelor membre ale UE peste câteva luni. Ar fi nevoie de o majoritate calificată pentru a le anula – și, până în prezent, este puțin probabil ca Germania să poată aduna suficient sprijin pentru a face acest lucru.

More articles

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.